UH-2023-287
Auktorisation insamling av förpackningar
Örnsköldsviks kommun har från och med 2024-01-01 ansvar för att samla in förpackningsavfall från hushåll.Kommuner ska,enligt nya förordningar,från och med 2027-01-01 tillhandahålla en fastighetsnära insamling som består av pappers-, plast-, glas- och metallförpackningarFör att ha rätt att utföra insamling av förpackningar i Örnsköldsviks kommun krävs från och med 2024-01-01 auktorisation genom ett avtal med det kommunala bolaget , Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB (Miva).Kunder i kommunen som önskar få hämtning kan, från och med 2024-01-01, anlita valfri leverantör som är auktoriserad av Miva.För de leverantörer som vill säkerställa att hinna få till stånd ett avtal med start 2024-01-01, är sista datum för intresseanmälan2023-11-20.Det kommer även därefter att vara möjligt att teckna avtal löpande för alla leverantörer som uppfyller Mivas ställda krav.Detta auktorisationssystem avser att möjliggöra fastighetsnära insamling från hushåll i flerbostadshus och med sådana hushåll samlokaliserade verksamheter.